הרמב"ם כותב בהלכות תשובה:
"שֶׁמָּא תֵּקַל בְּעֵינֶיךָ טוֹבָה זוֹ (של העולם הבא) וּתְדַמֶּה שֶׁאֵין שְׂכַר הַמִּצְוֹת וֶהֱיוֹת הָאָדָם שָׁלֵם בְּדַרְכֵי הָאֱמֶת אֶלָּא לִהְיוֹתוֹ אוֹכֵל וְשׁוֹתֶה מַאֲכָלוֹת טוֹבוֹת וּבוֹעֵל צוּרוֹת נָאוֹת וְלוֹבֵשׁ בִּגְדֵי שֵׁשׁ וְרִקְמָה וְשׁוֹכֵן בְּאָהֳלֵי שֵׁן וּמִשְׁתַּמֵּשׁ בִּכְלֵי כֶּסֶף וְזָהָב וּדְבָרִים הַדּוֹמִים לְאֵלּוּ כְּמוֹ שֶׁמְּדַמִּין אֵלּוּ הָעַרְבִיִּים הַטִּפְּשִׁים הָאֱוִילִים הַשְּׁטוּפִים בְּזִמָּה.
אֲבָל הַחֲכָמִים וּבַעֲלֵי דֵּעָה יֵדְעוּ שֶׁכָּל הַדְּבָרִים הָאֵלּוּ דִּבְרֵי הֲבַאי וְהֶבֶל הֵם וְאֵין בָּהֶם תּוֹעֶלֶת וְאֵינָהּ טוֹבָה גְּדוֹלָה אֶצְלֵנוּ בָּעוֹלָם הַזֶּה אֶלָּא מִפְּנֵי שֶׁאָנוּ בַּעֲלֵי גּוּף וּגְוִיָּה, וְכָל הַדְּבָרִים הָאֵלּוּ צָרְכֵי הַגּוּף הֵם וְאֵין הַנֶּפֶשׁ מִתְאַוּה לָהֶם וּמְחַמְּדָתָן אֶלָּא מִפְּנֵי צֹרֶךְ הַגּוּף, כְּדֵי שֶׁיִּמְצָא חֶפְצוֹ וְיַעֲמֹד עַל בֻּרְיוֹ. וּבִזְמַן שֶׁאֵין שָׁם גּוּף נִמְצְאוּ כָּל הַדְּבָרִים הָאֵלּוּ בְּטֵלִים. הַטּוֹבָה הַגְּדוֹלָה שֶׁתִּהְיֶה בָּהּ הַנֶּפֶשׁ בָּעוֹלָם הַבָּא אֵין שׁוּם דֶּרֶךְ בָּעוֹלָם הַזֶּה לְהַשִּׂיגָהּ וְלֵידַע אוֹתָהּ...".
למה מכניס לנו הרמב"ם בהלכות תשובה את הערביים הטיפשים האווילים?
מעלתם של הערבים היא שיש להם אמונה חזקה בבורא עולם, ירושה מאברהם אביהם. אך הם טיפשים ואווילים - כי אמונתם לא מצליחה לנתק אותם מהעולם הזה. הם דבוקים בהבלי העולם, ירושה להם מהָגָר אימם בת מצרים ערוות הארץ. לכן גם את ערכיה של האמונה הם לא מסוגלים לתרגם לדבר רוחני באמת.
אנו שונים מהם.
לרבים מאיתנו יש לעיתים מלחמות וקשיים פנימיים להגיע לאמונה. אך כשהאמונה מגיעה גם למרוחק ביותר שבנו, כבימים מסוגלים אלו, מגיעה עימה בהירות שהגשמיות היא רק כלי נמוך לערכי קודש נעלים ונפלאים שאליהם שייך כל אחד ואחת מאיתנו באמת לאמיתה.
שובו אלי ואשובה אליכם!